Elon Musk neemt afscheid van BlueBird: Twitter heet nu X
Twitter neemt afscheid van de Bluebird-logo en Elon Musk komt met een nieuw merk: X. Als je de website X.com bezoekt, wordt je al doorgeleid naar Twitter.com.
Musk heeft grootse plannen met het platform, Amerikanen moeten het ook gaan gebruiken als betaalapp. Musk flirt al maanden met het idee van een rebrand. Na twee decennia wordt er afscheid genomen van het blauwe vogeltje en komt er een zwarte X voor in de plaats.
X.com was ooit een online bank en het bedrijf is oorspronkelijk gefinancierd door Elon Musk en Greg Kouri, die later Musk's latere ondernemingen Tesla en SpaceX financierde.
Musk's associatie met de merknaam 'X' begon al in 1999 toen hij het bedrijf voor het eerst oprichtte. Het slaagde er echter niet in om uit te groeien tot een op zichzelf staand bedrijf en werd later onderdeel van Paypal. Musk gebruikte de letter X in zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX, evenals als onderdeel van verschillende namen van Tesla-modellen. Nu ziet Musk zijn kans schoon om X als nieuw merk te introduceren.
Musk richtte X Corp in maart eerder dit jaar op als het moederbedrijf van Twitter, wat ruimte maakte voor de rebranding van Twitter. De rebranding maakt deel uit van Musk's visie om een "superapp" te creëren met meerdere functionaliteiten, waaronder financiële diensten binnen het socialemediaplatform. In april introduceerde Twitter een nieuwe functie waarmee gebruikers van de app toegang kregen tot de cryptomarkt en andere financiële marktdiensten vanuit de app zelf. Daarvoor werken ze samen met eToro als broker.
In een recent interview herhaalde Musk dat het belangrijkste motief achter de rebranding naar X was om een "everything-app" te creëren, een concept dat in China erg populair is. Chinese sociale media-applicaties zoals WeChat worden niet alleen gebruikt voor tekst- en videogesprekken, maar bieden ook mogelijkheden om rekeningen te betalen, taxi's te boeken, restaurants te reserveren en andere financiële activiteiten uit te voeren zonder de app te verlaten.
Volgens Musk kan het een populaire app worden voor financiën: bankieren, betalingen en data, en dat het na verloop van tijd het potentieel zou hebben om "de helft van het mondiale financiële systeem" te worden.
De rebranding van Twitter kan op Twitter op veel kritiek rekenen overigens.