Modehuis loopt voorop: Balenciaga gaat bitcoin accepteren

Balenciaga heeft aangekondigd dat het bitcoin gaat
accepteren als betaalmiddel. Het modehuis is een van de early adopters van
bitcoin als het gaat om haute couture en andere luxemerken.

Crypto in flagship stores en online

Balenciag
gaat cryptovaluta accepteren. Klanten kunnen ieder geval terecht met
bitcoin en ether, over andere cryptovaluta wordt nog nagedacht. Vooralsnog is de
nieuwe betaaloptie beschikbaar in een aantal flagship stores, zoals die op
Madison Avenue in New York en Rodeo Drive in Beverly Hills. Daarnaast kun je
online betalen met crypto, hoewel de optie op het moment van schrijven nog niet
beschikbaar is. Het is onbekend met welke cryptodienstverlener het merk gaat
samenwerken.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Het merk lijkt zich geen zorgen te maken over de volatiliteit
van bitcoin.

“Balenciaga denk aan de lange termijn als het gaat om crypto
en fluctuerende valutawaarde is niets nieuws,” volgens het statement.

Early adopter

Balenciaga en Gucci maken deel uit van de Kering groep. De
groep, waar ook de merken Yves Saint Laurent, Bottega Veneta en Alexander
McQueen onder vallen, is er vroeg bij voor een modemerk uit het hoge segment. Begin
van deze maand werd bekend dat Gucci bitcoin en andere cryptovaluta accepteert
als betaalmiddel. Ook merken als Off-White en Philipp Plein en voor horloges
Tag Heuer accepteren verschillende cryptovaluta.

Andere merken die vooroplopen, zijn bijvoorbeeld wel
aanwezig in de metaverse of droppen NFT’s, maar accepteren nog geen bitcoin bij
de (online) kassa.

De beweging van Gucci en Balenciaga naar cryptobetalingen
komt na een sterk eerste kwartaal van het Franse luxeconcern. De omzet bedroeg
wereldwijd bijna €5 miljard euro.

CEO François-Henri Pinault ziet in het gebruik van
cryptovaluta en metaverse- of web3-toepassingen grote mogelijkheden. Het gaat
om het profileren van de merken op een manier die aansluit bij jonge
(potentiële) klanten, maar ook om het aanbieden van nieuwe producten in de vorm
van NFT’s.

Pinault ziet het als “disruptieve techniek” en “Kering moet
daarin de verschillende scenario’s testen.”

De prijs in euro’s bij Bitvavo:

Disclaimer: dit is géén financieel advies.
Cryptocurrency’s zijn risicovolle assets.