Toezichthouder Verenigd Koninkrijk verbiedt specifieke advertenties voor cryptovaluta

Adverteerders van cryptodiensten krijgen vanaf 8 oktober te maken met strengere regels in het Verenigd Koninkrijk. De Financial Conduct Authority (FCA) maakt nieuwe regels bekend.

Crypto-advertenties

Het is niet de eerste keer dat de FCA bovenop reclames zit voor cryptovaluta.

De Britse waakhond wil nu dat dat cryptobedrijven vanaf 8 oktober een “afkoelingsperiode” moeten invoeren voor nieuwe investeerders. Bedrijven in de sector moeten daarom bijvoorbeeld “refer a friend”-campagnes schrappen. Je kunt daarbij een bonus krijgen als je met een refcode een buitenstaander naar een cryptoplatform krijgt.

Dit is een erg populaire marketingmethode in de cryptomarkt gebleken. Daar komt nu een verbod op. Het is onderdeel van een pakket om ervoor te zorgen dat beleggers goed begrijpen wat de risico’s zijn van cryptovaluta.

De FCA schrijft:

“Het is aan mensen om te beslissen of ze crypto kopen. Maar uit onderzoek blijkt dat velen spijt hebben van een overhaaste beslissing. Onze regels geven mensen de tijd en de juiste risicowaarschuwingen om een weloverwogen keuze te maken.”

“De crypto-industrie moet zich nu voorbereiden op deze belangrijke verandering. We werken aan aanvullende begeleiding om hen te helpen aan onze verwachtingen te voldoen.”

In augustus 2022 voltooide de FCA de strengere regels jegens misleidende advertenties. Deze regels hadden geen betrekking op cryptovaluta, aangezien de toezichthouder op dat moment wachtte op goedkeuring van de overheid. De cryptomarkt viel namelijk nog niet onder de bevoegdheid van de FCA.

Begin vorig jaar verbood de Advertising Standards Authority (ASA) twee advertenties van crypto.com, omdat ze aankopen met creditcards promootten. Dat is niet toegestaan.

Wil je op de hoogte blijven over alle ontwikkelingen? Download onze Android Nieuws app of iOS Nieuws app!