Anheuser-Busch InBev doet nieuwe investering in blockchain startup BanQu

1107 totale weergaven
|

Het beursgenoteerde Anheuser-Busch InBev heeft haar Serie A-investering in blockchain startup BanQu verder uitgebreid. De startup is bezig met een oplossing om global supply chains middels een blockchain te verbeteren. Anheuser-Busch InBev is onder meer moederbedrijf van het biermerk Budweiser.

Banking the unbanked

Momenteel komen vele boeren, mijnbouwwerkers en andere werknemers in het begin van een keten vaak niet in aanmerking voor een bankrekening. Dat betekent dat ze afhankelijk zijn van tussenpersonen, die enkel meer druk leggen op de kosten. Deze tussenpersonen brengen hen vervolgens in contact met specifieke merken, organisaties en overheden. Zij zetten de grondstoffen vervolgens weer om in producten op de open markt.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Door integratie met banken en mobiele geldschieters, als MTN en Airtel, heeft BanQu nu al meer dan 200.000 mensen geholpen. BanQu brengt hen rechtstreeks in contact met producenten. Het doel is om tegen 2023 100 miljoen mensen, die nu nog in armoede leven, middels deze oplossing te bedienen.

Terwijl de blockchainsector het afgelopen jaar de nadruk heeft gelegd op de vraag hoe de blockchainsector geld kan besparen, mag de investering van Anheuser-Busch InBev vooral ook een terugkeer heten naar de roots. De blockchaintechnologie achter bitcoin is namelijk ook zeker bedoeld om de wereld een stukje eerlijker te maken en zij die in extreme armoede leven een beter leven te bieden.

Maisie Devine, bestuurder bij AB InBev: “Through this work, we are helping to create a digital ledger of farmers’ transactions that will create an economic identity and enable access to financial services. This will ultimately allow farmers to grow their business and improve the livelihoods of their families and communities”

Samenwerking met BanQu

De samenwerking tussen het in België gevestigde AB InBev met BanQu werd voor het eerst aangekondigd in augustus 2018, met een pilotproject in Zambia. Dat bediende 2.000 kleine cassaveboeren in de regio. Vervolgens werden diensten geleverd in Oeganda, India, Brazilië, Costa Rica, India, Indonesië, Jordanië, Malawi, Somalië, Zuid-Afrika, Syrië, Oeganda en de VS.

De investering voor een niet nader genoemd bedrag wordt deels gebruikt om later dit jaar uit te breiden naar China en Mexico. De onderneming wil haar “track and trace”-functie daarbij in de toekomst integreren in recycle- en oogstverzekeringen van AB InBev.

BanQu werd opgericht in 2015 en haalde 2,6 miljoen dollar op om boeren en andere producenten van basisproducten rechtstreeks in contact te brengen met grotere bedrijven zonder tussenkomst van tussenpersonen. Terwijl supply chain-giganten zoals rederij Maersk tot de vele belanghebbenden behoren om geld te besparen en transparantie te vergroten, toont het AB Inbev-partnerschap zeker ook het andere voordeel aan: een verlaging in kosten van mensen zonder bankrekening.

In 2017 schatte de Wereldbank dat er 1,7 miljard mensen zonder bankrekening zijn. Een rapport van Market of Markets schat dat de wereldwijde blockchain supply chain markt datzelfde jaar $82,1 miljoen bedroeg. Het voorspelde dat dit tegen 2023 $3 miljard zal bedragen.

Bron: Forbes, 100 Accelerator

Foto: Flickr / Steve Webster

Lees meer over:
Bitcoin nieuwssupply chain