Britse toezichthouder wil promotie van pump en dump cryptovaluta aanpakken

De Britse Financial Conduct Authority (FCA) wil een mandaat om ook de online promotie van cryptocurrency's beter te controleren.

Ze willen zo een stort​​vloed van "problematische content" bestrijden die in hun ogen geen waarde heeft.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Online promotie cryptocurrency's

Er zijn de laatste tijd diverse influencers geweest die bitcoin of andere cryptovaluta op social media promoten. Deze beroemdheden krijgen daarvoor een vergoeding en brengen zo 'tokens' onder de aandacht.

Het Britse ministerie van Financiën is een overleg gestart over de noodzaak om dit te reguleren, zo meldt persbureau Reuters.

In Nederland hadden we onlangs een perfect voorbeeld. De 'cryptoscam' Xpose kreeg bekendheid door onder andere Marc Overmars, rapper Boef en ondernemer Ralph de Geus die het project onder de aandacht brachten.

Het ging faliekant mis en veel investeerders maakten enorme verliezen.

De snelle groei van cryptomunten wereldwijd heeft voor regelgevers een nieuwe en complexe markt gecreëerd om dit soort praktijken wereldwijd te controleren.

Valt dit wel of niet binnen de taken van de FCA, de Britse variant van de AFM? Met deze vraag zit de toezichthouder nu opgescheept.

De FCA heeft in juni bijvoorbeeld verboden dat Binance gereguleerde activiteiten in Groot-Brittannië mocht aanbieden.

Inmiddels voldoet de beurs naar verluidt wel aan de eisen van de toezichthouder. De trend onder influencers is echter een grijs gebied.

Regulering op twee manieren

Voorzitter Charles Randell van de FCA reageert als volgt:

"Er zijn geen activa of cashflows in de echte wereld die de prijs van speculatieve digitale tokens dekken, zelfs van Bitcoin niet, en velen kunnen het zelfs niet eens gooien over de boeg van schaarste."

Hij maakt de vergelijking met de Griekse mythologie van Agean, waarbij Hercules twee rivieren moest aanleggen om tientallen jaren aan opgehoopte mest weg te spoelen:

“We hebben twee stromen nodig om het probleem van online financiële oplichting aan te pakken: (1) passende regelgeving, inclusief zelfregulering door online platforms en krachtige handhaving door de autoriteiten; en (2) een groter bewustzijn van de consument over online oplichting."

"Het is essentieel om de juiste balans te vinden tussen passende regelgeving om consumenten en markten te beschermen en het aanmoedigen van nuttige nieuwe ideeën."

Wil je op de hoogte blijven over alle ontwikkelingen? Download onze Android Nieuws app of iOS Nieuws app!