Facebook beschuldigd van stelen logo voor Calibra cryptowallet

Facebook is beschuldigd van het kopiëren van het logo van de online bank Current. Het gaat om het logo dat Facebook gebruik voor de onlangs gelanceerde cryptowallet Calibra. Het logo vertoont inderdaad een opvallende gelijkenis met het Calibra-logo.

De ceo van Current is voormalig Wall Street-handelaar Stuart Sopp. Current heeft 45 werknemers en 350.000 accounts. Ze richten zich op jonge ondernemers en zzp’ers. Hij heeft in 2016 ontwerpbureau Character uit San Francisco ingehuurd om het logo van zijn startup te maken.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Logo Calibra en Current

Sopp is niet blij met de lancering van Calibra en het bijbehorende logo. Hij vindt dat Facebook de middelen heeft om een unieker logo te maken. Het Facebook-project ‘moet dan een inclusief wereldwijd financieel systeem introduceren, maar ondertussen schakelen ze een ander fintech-bedrijf uit.”

Hij stuurde ook een tweet uit naar de Winklevoss-broers van Gemini, die Mark Zuckerberg hebben beschuldigd van het stelen van hun idee met Facebook: ‘Ik weet hoe jullie je nog voelen’.

Met de Calibra wallet zijn Facebook’s Libra tokens te beheren en te versturen. De ambitie van Facebook’s Libra blockchain is financiële inclusie van 1,7 miljard mensen zonder bankrekening. Een aantal delen van de wereld hebben al ‘nee’ gezegd tegen het project.

In grote delen van de wereld zoals India en China is de wallet niet beschikbaar. Ook Noord-Korea en Iran vallen buiten de boot. Ook Rusland gaat de Libra cryptomunt niet legaliseren, maar Russische burgers kunnen deze wel aankopen op buitenlandse handelsplatformen voor cryptomunten.

Er is meer weerstand. Ook wetgevers in de VS hebben de techgigant al opgeroepen zijn project stop te zetten.

G7 crypto taskforce

Naar aanleiding van Libra gaat Frankrijk een G7 crypto taskforce samenstellen. De taskforce gaat aanbieders bitcoin en andere cryptomunten strenger controleren op anti-witwasregels en consumentenbescherming.

Wel apart dat consumenten daarbij juist het recht op privacy op moeten geven, zoals de recente ontwikkelingen met de FATF-richtlijn.

Bron: CNBC