Strengere regelgeving voor crypto reclame

1491 totale weergaven
|

Vanaf 30 december 2024 moesten alle crypto exchanges, brokers, walletproviders, stablecoins en andere cryptodienst aanbieders voldoen aan Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR).

Hiermee wil de Europese wetgeving zich richten op het strenger reguleren van de crypto industrie.

Fraude met Initial Coin Offerings (ICO’s), het in elkaar klappen van stablecoins zoals TerraUSD en misleidende campagnes hebben aangetoond dat consumenten vaak onvoldoende worden beschermd. Deze problemen resulteerden niet alleen in grote financiële verliezen, maar ook in een groeiend wantrouwen tegenover de sector. Naar schatting verliest meer dan 70% van de mensen geld bij crypto-investeringen.

Wel of geen loze beloftes?

Dit zijn vaak de beginnende investeerders, deze komen bijvoorbeeld in aanraking met crypto door middel van een reclame. Bijvoorbeeld Bitvavo sponsort het Nederlands elftal en zijn te zijn langs het veld. En dat kan een moment zijn waarop iemand denkt: “Hé, iemand vertelde me laatst over Bitcoin, misschien moet ik het ook eens proberen.” Bitvavo doet in haar reclame-uitingen echter geen loze beloftes; alleen hun logo en de duiding van hun dienst: “Crypto kopen, verkopen & bewaren” is zichtbaar langs de velden tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal.

Bron: ZIGGO SPORT | Nederland vs Duitsland Nations League 2024/25

Bitvavo - grootste crypto exchange in Nederland

Bitvavo - grootste crypto exchange in Nederland

  • Meer dan 340 beschikbare cryptocurrencies
  • Lage transactiekosten
  • Gemakkelijk via iDeal geld storten
  • Professionele traders dashboard
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.

 

De AFM wil sturende en misleidende uitspraken in reclames aanpakken. Uitspraken zoals: “Mis de boot niet, koop nu bij ons deze altcoin!” worden specifiek genoemd als problematisch. Dit soort promoties kan beginnende investeerders onterecht onder druk zetten om snel te handelen. Door deze praktijken te verbieden, hoopt de AFM-consumenten beter te beschermen tegen impulsieve en mogelijk schadelijke beslissingen.

Waar moeten adverteerders specifiek aan voldoen?

Een belangrijk onderdeel is dat advertenties waarschuwingen moeten bevatten over de risico’s van crypto-investeringen. Zinnen zoals “De waarde kan fluctueren, en u kunt uw volledige inleg verliezen” zijn verplicht in elke vorm van promotie.

Advertenties moeten concreet voldoen aan:

  • Transparantie over bedrijven en vergunningen: Reclames moeten duidelijk vermelden welke partijen betrokken zijn en of zij een vergunning hebben. Dit maakt het voor consumenten eenvoudiger om te beoordelen of een bedrijf betrouwbaar is.
  • Verbod op misleidende claims: Uitspraken zoals “Gegarandeerde winsten” of “Dit is een risicoloze investering” worden verboden. Bedrijven die dit toch doen, riskeren zware boetes.
  • Bescherming van kwetsbare groepen: Adverteerders mogen geen campagnes richten op minderjarigen of andere kwetsbare doelgroepen. Dit is bedoeld om impulsieve investeringen te voorkomen.

Maar hoe weet je als consument of een bedrijf zich aan de regels houdt? De AFM en DNB hebben nu meer bevoegdheden om toezicht te houden op de sector.

Zij controleren bedrijven op naleving van MiCAR door onder andere het register van vergunninghouders te beheren en te handhaven met boetes en sancties bij overtredingen.

Handhaving en boetes

De AFM voert actief toezicht uit door gegevens van cryptobedrijven te analyseren en meldingen van consumenten te onderzoeken. Ook worden bedrijven verplicht periodiek rapportages in te dienen over hun activiteiten. Dit maakt het voor de toezichthouders eenvoudiger om verdachte praktijken op te sporen en in te grijpen.

En bedrijven die de nieuwe regels overtreden, riskeren niet alleen reputatieschade, maar ook forse financiële boetes. De hoogte van de boetes kan oplopen tot miljoenen euro’s, afhankelijk van de ernst van de overtreding en de impact op consumenten. Zo kan de AFM-boetes uitdelen die zijn afgestemd op de omzet van een bedrijf, wat bedrijven dwingt om serieus werk te maken van naleving.

Hoe kunnen consumenten checken of een cryptobedrijf voldoet?

Consumenten kunnen eenvoudig nagaan of een cryptobedrijf voldoet aan de MiCAR-vereisten door het openbare register van de AFM te raadplegen. Hierin staan alle bedrijven die een vergunning hebben en voldoen aan de gestelde eisen.

Daarnaast kunnen consumenten waarschuwingen en updates volgen via de officiële websites van de AFM en DNB. Ook wordt MiCAR om de paar jaar geëvalueerd door de Europese Commissie en de nationale toezichthouders om te kijken of de regels nog effectief zijn en waar nodig worden deze aangepast.

Wat kun je zelf doen?

Als consument is het belangrijk om altijd je eigen onderzoek te doen. Waar wij je graag bij helpen, bekijk onze academy voor meer informatie.

Maar controleer vooral of een bedrijf een vergunning heeft en wees kritisch op reclames die te mooi klinken om waar te zijn. Meld misleidende reclames bij de AFM, zodat ze actie kunnen ondernemen. Uiteindelijk is het doel van MiCAR niet alleen om de markt veiliger te maken, maar ook om consumenten te leren hoe ze verantwoord kunnen investeren.

Conclusie en wat mag er nog wel?

Met de komst van MiCAR wordt de cryptomarkt een stuk transparanter en veiliger. Het geeft consumenten meer vertrouwen en dwingt bedrijven tot eerlijkere praktijken.

De nieuwe regels zijn een belangrijke stap richting een volwassen en gereguleerde cryptosector. Waardoor misschien meer institutionele partijen zoals Microsoft Bitcoin of misschien wel crypto op de balans gaan zetten.

Dit mag dus niet meer:

Dit mag nog wel:

 

1 1
Lees meer over:

Door: Jop van Vlaanderen

Als social media redacteur legt Jop de nadruk op het uitleggen van de lastige materie rondom ‘het digitale geld’ door middel van analogieën, om het zo voor iedere lezer begrijpelijk te maken. Jop heeft een communicatieachtergrond en is sinds 2020 actief in de cryptosector....