beginner
1199
De Verenigde Staten legt crypto-platform Paxful een boete van $7,5 miljoen op voor grootschalige witwaspraktijken. Het bedrijf hielp onder meer Noord-Koreaanse hackers bij het wegsluizen van gestolen crypto, negeerde anti-witwas regels en rapporteerde verdachte transacties niet. Deze zaak zet de hele crypto sector onder scherp toezicht.
Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen
- Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
- Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
- Sluit je aan bij een community die samen groeit.
Paxful schuldig aan witwassen
De Amerikaanse overheid legt Paxful in totaal $7,5 miljoen aan straffen op, zo deelde het Ministerie van Justitie in een persbericht op woensdag. Het bedrijf bekende schuld aan het draaien van een ongelicentieerd geldtransfer bedrijf, het ontbreken van een werkend anti-witwas programma en het niet melden van verdachte transacties. De mede-oprichter van het platform riskeert ondertussen een 5-jarige gevangenisstraf nadat hij schuld bekende tegenover de Amerikaanse autoriteiten.
Paxful was een zogeheten peer 2 peer platform waar gebruikers rechtstreeks Bitcoin (BTC) met elkaar kochten en verkochten, vaak zonder strenge KYC regels. KYC staat voor “Know Your Customer”. Het zijn controles waarmee een platform de identiteit van gebruikers vaststelt om fraude en witwassen te voorkomen.
De Amerikaanse justitie stelt dat Paxful miljoenen verdiende door bewust crypto te verplaatsen voor fraudeurs, oplichters en witwassers. Het Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN) zag meer dan $500 miljoen aan verdachte transacties. Paxful registreerde zich niet als officieel “money services business” en negeerde structureel de Bank Secrecy Act.
Noord-Korea en Lazarus Group gelinkt aan Paxful
Noord-Koreaanse hackers gebruiken cryptocurrency platformen al jaren om gestolen geld om te zetten naar echte valuta. Paxful fungeerde als zo’n “off-ramp”. De Lazarus Group, verantwoordelijk voor meerdere grote crypto-hacks waaronder de grootste hack ooit in de crypto markt op het Singaporese ByBit van $1,4 miljard, kreeg vrij spel.
De Noord-Koreaanse hackers groep gebruikt de fondsen volgens inlichtingendiensten om onder andere het kernwapen- en raketprogramma van het land te financieren. Sinds 2021 zijn deze hackers al actief, in totaal hebben ze naar schatting al zo’n $5 miljard bij elkaar weten te hacken. Naast de record hack op ByBit wisten de Noord-Koreaanse hackers in 2022 ook $625 miljoen te stelen van het Ronin netwerk.
Daarnaast verliepen er ook transacties via Paxful waarbij Bitcoin werd omgezet naar Noord-Koreaanse won via PayPal onopgemerkt, een directe schending van meldplichten. Autoriteiten zoals FinCEN eisen namelijk dat dergelijke transacties richting Noord-Korea standaard gemeld moeten worden.
Gevolgen voor cryptocurrency exchanges
Deze zaak zet opnieuw druk op internationale cryptocurrency handelsplatformen. De Verenigde Staten toont dat een gebrek aan KYC controles of passieve handhaving leidt tot forse boetes.
Voor crypto bedrijven betekent dit drie dingen:
- Geen KYC = geen toekomst. Regulatoren accepteren geen platforms meer die anonimiteit verkopen.
- Sancties zijn heilig. Betalingsverkeer met landen als Noord-Korea wordt direct bestraft.
- Inactie kost miljoenen. Niet handelen bij verdachte transacties is voldoende voor strafrechtelijke vervolging.
Paxful sloot zijn deuren al ten gevolge van de druk van Amerikaanse autoriteiten, maar de boodschap aan de sector is duidelijk: strengere handhaving komt eraan en platforms krijgen geen ruimte meer om te experimenteren met soepele compliance.
Met de opkomst van steeds duidelijkere wet- en regelgeving rondom crypto in de Verenigde Staten en ook in Europa wordt het gelukkig wel makkelijker voor bedrijven om compliant te zijn, mede dankzij wetten zoals de GENIUS Act.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
- Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
- Vroege toegang tot nieuwe projecten
- Hoge staking belongingen
- Lage transactiekosten




