Frankrijk lanceert een certificaat voor finfluencers, inclusief crypto

Frankrijk heeft een niet-verplicht Responsible Influence Certificate geïntroduceerd voor degenen die crypto promoten.

Te midden van de huidige druk op zogenaamde “finfluencers,” die beleggingsproducten promoten op hun blogs, zet Frankrijk een stap in de richting van het verlenen van licenties aan hen. Het land introduceert een niet-verplicht Responsible Influence Certificate.

Zoals onthuld op 7 september hebben twee Franse regelgevende instanties, de Autorité des Marchés Financiers (AMF) en de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), gezamenlijk een trainingsmodule opgezet voor influencers in de financiële sector.

Het “Responsible Influence Certificate” bestaat sinds 2021, toen het voor het eerst werd geïntroduceerd door de ARPP. Ruim duizend Franse influencers hebben het behaald. Nu zal het certificaat een speciale cursus hebben voor financiële influencers, die aandelen, obligaties, ETF’s, fondsen, derivaten en andere beleggingsproducten promoten, inclusief zelfs wijn. Ook worden crypto-assets genoemd in de aankondiging.

Om het Responsible Influence Certificate in Financial Advertising te behalen, zou men minimaal 75% juiste antwoorden moeten krijgen op 25 meerkeuzevragen. Hoewel het certificaat niet de status van een verplicht wettelijk document heeft, kan de ARPP het intrekken bij niet-nalevende influencers. Bovendien zou men om het Responsible Influence Certificate te behalen, eerst het “algemene certificaat” moeten behalen, ontwikkeld door de ARPP voor alle influencers.

In mei 2023 keurde de Franse Senaat een amendement goed dat geregistreerde cryptobedrijven toestaat sociale media-influencers in te huren voor reclame- en promotiedoeleinden.

Tegelijkertijd waarschuwen regelgevers in het Verenigd Koninkrijk influencers dat hun promoties een strafbaar feit kunnen zijn dat bestraft kan worden met maximaal twee jaar gevangenisstraf, een onbeperkte boete of beide. En de Europese Consumentenorganisatie lobbyt voor een totaalverbod op reclame voor crypto door influencers.

    Door: Redactie

    Het redactie account wordt gebruikt voor artikelen waar meerdere schrijvers, editors en journalisten aan werken. Met onze gezamenlijke kennis, kunde en opgeteld meer dan 50 jaar ervaring met schrijven en binnen de crypto wereld, kan je er zeker van zijn dat wij weten waarover we schrijven. We hebben...