Hoe blockchain het onderwijs transformeert: In gesprek met Bernard van der Biessen van Hogeschool Utrecht

199 totale weergaven
Hoe blockchain het onderwijs transformeert: In gesprek met Bernard van der Biessen van Hogeschool Utrecht

Blockchain-technologie is veel meer dan alleen crypto. Bij Hogeschool Utrecht wordt blockchain gebruikt om de toekomst van onderwijs te hervormen. Bernard van der Biessen, blockchain-leider bij de hogeschool, deelt hoe deze innovatie studenten voorbereidt op de praktijk en bedrijven betrekt bij het leerproces.

Lees verder of bekijk de video hieronder om te ontdekken hoe deze samenwerking werkt en wat het betekent voor crypto-enthousiastelingen en investeerders.

Wat houdt de blockchain-innovatie van Hogeschool Utrecht precies in?

“We hebben drie pijlers”, legt Van der Biessen uit. “Enerzijds hebben we een platform waarin we mensen kennis laten maken met tokens. Daarnaast hebben we een minor van 30 studiepunten waarin studenten een half jaar volledig met blockchain bezig kunnen zijn. Tot slot proberen we blockchain in het onderwijs zelf te integreren, bijvoorbeeld met NFT’s via micro-credentials.”

Dit multidisciplinaire programma biedt studenten zowel de theoretische basis als praktische ervaring, wat hen voorbereidt op de uitdagingen van de echte wereld.

Wat is het doel van jullie deelname aan evenementen zoals de Blockchain Day?

Op de vraag waarom Hogeschool Utrecht aanwezig is op de Blockchain Day, antwoordt Van der Biessen: “Voor ons is het doel om bedrijven te betrekken binnen ons onderwijs. We kunnen de theorie uitleggen, maar in de praktijk kom je onvermijdelijk problemen tegen. Die praktijkervaring willen we ook in het onderwijs brengen. We hopen bedrijven te werven die met onze studenten willen samenwerken, bijvoorbeeld via stages of afstudeerprojecten.”

Wat leren studenten concreet bij jullie?

Van der Biessen benadrukt dat de opleiding bij Hogeschool Utrecht zeer praktisch is ingericht: “Je moet het ervaren, je moet het doen. Niet erover praten, maar uitvoeren. Studenten beginnen met een stevige theoretische basis, maar gaan daarna de praktijk in om te oefenen wat ze geleerd hebben.

Vervolgens gaan ze de echte wereld in, waar ze met bedrijven aan de slag gaan om echte problemen op te lossen.” Deze aanpak bereidt studenten voor op de uitdagingen van de echte wereld, waar theorie alleen niet voldoende is.

Hoe is de opleiding in de afgelopen zes jaar geëvolueerd?

“Zes jaar geleden begonnen we met de stoute schoenen aan, zonder veel ervaring,” vertelt Van der Biessen. “We hadden hele koele mensen aan boord van bedrijven zoals Rabobank en Quant. Samen hebben we geëxperimenteerd met blockchain. Wat begon als een experiment is geëvolueerd tot een volwaardige opleiding, met twee klassen vol studenten die nu aan de slag gaan met echte projecten voor bedrijven.”

Deze evolutie toont aan hoe snel de blockchain-opleiding zich heeft ontwikkeld, en hoe waardevol de samenwerking met de industrie is.

Waar willen jullie over zes jaar staan?

Op de vraag waar de opleiding over zes jaar moet staan, antwoordt Van der Biessen met een duidelijke visie: “Ik zie een decentrale wereld voor me, waarin bedrijven en studenten samen leerdoelen kunnen aanleveren en valideren. Dit zou kunnen gebeuren via een soort marketplace, waar je niet alleen je eigen leerpad kunt vormgeven, maar ook de relevantie en reputatie van je leerdoelen kunt aantonen. Dit zou een enorme stap vooruit zijn in de flexibilisering van het onderwijs.”

Wat kunnen onze lezers, vooral de crypto-enthousiastelingen, van blockchain verwachten?

Voor de lezers van Bitcoinmagazine.nl heeft Van der Biessen een belangrijke boodschap: “Verdiep je in de mogelijkheden die tokens kunnen bieden, niet alleen als financiële instrumenten, maar ook als tools voor leren en innovatie. Blockchain biedt veel meer dan alleen crypto, en het kan ook op andere gebieden waarde toevoegen.”

Samenvatting

De blockchain-innovaties bij Hogeschool Utrecht laten zien hoe deze technologie niet alleen de financiële sector, maar ook het onderwijs kan transformeren. Door studenten een combinatie van theorie en praktijkervaring te bieden, en bedrijven actief te betrekken, bereidt de hogeschool de volgende generatie voor op een decentrale toekomst.

Of je nu een student bent, een bedrijf dat wil samenwerken met jonge talenten, of een investeerder op zoek naar de volgende grote kans, Hogeschool Utrecht biedt een fascinerende kijk op wat blockchain kan betekenen.

Door: Immanuel Rodulfo

Immanuel J. Rodulfo is een ervaren specialist in digitale marketing en communicatie, met een diepgaande kennis van blockchain-technologie en cryptocurrency. Met een academische achtergrond in communicatie en onderwijs en meer dan vijftien jaar ervaring in de sector, combineert Immanuel zijn uitgebre...